Van Zon van verleden tot toekomst
Marion Van Zon

☝️ klik hier op play om te starten!

Wie ben je en wat is jouw rol binnen Van Zon?

“Ik ben Marion Van Zon, een chaotische spring-in-het-veld. Ik zit sinds 1998 in de zaak en ben sinds 2011 CEO. Ik doe deze job echt met hart en ziel. De horeca is een deel van mijn leven. Ik ben opgegroeid in de zaak en in de sector. Een levendige sector vol beweging en afwisseling.”

“Mijn grootvader heeft de onderneming opgericht in 1964, dat is bijna 60 jaar geleden. We hebben binnenkort dus iets te vieren. We behoren intussen tot de top 5 in onze sector in België. Alles wat je kan eten of drinken, verdelen we. Dat zijn meer dan 30.000 artikels. Van Zon is oorspronkelijk gegroeid met frituursnacks, maar sinds de eeuwwisseling zijn we ons veel breder gaan profileren, met ook groenten, fruit, drank… En de horeca omvat ook veel meer dan je zou denken. Ook kermissen, pretparken, festivals, tankstations… bedienen we.”

Wat waren of zijn de uitdagingen in de sector en hoe gaat Van Zon deze aan?

“De corona-lockdowns waren de grootste uitdaging tot dusver. Alles ging op slot en dat hakt erin, maar je leert er ook uit. We hebben het zonder kleerscheuren overleefd en tegen alle verwachtingen in hebben ook heel veel klanten het goed verteerd. Het toont hoe sterk en weerbaar de sector is. Iedereen heeft meer appreciatie gekregen voor de horeca en beseft dat het leven redelijk saai zou zijn zonder.“

“We onderscheiden ons vooral op service: 7 dagen op 7, op zon- en feestdagen, de klanten kunnen altijd bij ons terecht met alles. We zien ons als een partner voor hen. We moeten hen op elk ogenblik en bij elke uitdaging ondersteunen.”

“Ik heb uiteraard heel wat concurrenten zien komen en gaan, maar wij zijn altijd uitgegaan van onze eigen kracht en dat is – naast service – een tweede pijler van ons succes. De meeste, zoniet alle van onze concurrenten zitten in samenwerkingsverbanden of maken deel uit van een grotere groep. Wij niet, we varen onze eigen koers. Daardoor kunnen we in een erg dynamische omgeving – onderhevig aan trends, hypes, het weer…  - veel flexibeler werken en kunnen we sneller schakelen. Onze concurrenten zijn gebonden en doen vaker hetzelfde.”

Is het feit een familiebedrijf te zijn zelf ook een factor van succes?

“Ik denk het wel. We dragen het familiale heel hard uit. We tellen bijna 300 medewerkers, verspreid over 5 vestigingen, met hoofdzetel in Lommel en winkels Beringen, Kampenhout, Beerse en Evergem. Die zien elkaar niet zo vaak als een generatie geleden, maar we proberen de sfeer van een familiebedrijf er zeker in te houden.  We noemen onze mensen “Onze Zonnetjes”, intern maar ook naar de klanten toe profileren we ons zo.”

“Groepsdynamiek is in ons bedrijf erg belangrijk. We moeten het met en voor elkaar doen. En voor de klant uiteraard. Er is weinig verloop – ik mag met tevredenheid stellen dat we trouwe werknemers hebben. Met de groepsdynamiek zit het dus goed.”

Hoe belangrijk is corporate social responsability voor Van Zon?

Wie het goed heeft, moet daarvan kunnen delen. Dat is onze filosofie en die passen we in de praktijk toe. We hebben daarvoor speciaal een vzw opgericht, de Genietfabriek. Bedoeling is om dromen waar te maken voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. We regelen en betalen voor hen bijvoorbeeld een vakantie, het bijwonen van een festival…  Momenteel zijn we op zoek naar een luchtballon waarmee we voor een zwaar motorisch beperkte persoon toch zijn gedroomde vlucht kunnen waarmaken.”

“Ook in de dagelijkse bedrijfsvoering zit die filosofie ingebakken. We hebben een structurele samenwerking met de voedselbanken die systematisch overschotten – moeilijk verkoopbare voorraad, te dicht tegen vervaldatum… - mogen komen ophalen.”

“Maar ook duurzaamheid, energie en milieu zijn belangrijke verantwoordelijkheden. Onze hoofdvestiging in Lommel is volledig energieneutraal.  Dat vergt zware investeringen, ook investeringen die niet verplicht zijn of zelf geen onmiddellijk rendement opleveren. Die inspanning doen we toch met volle overtuiging omdat we onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk willen houden en willen meewerken aan een leefbare toekomst.”

“Onze familiewaarden consequent inpassen in de hele bedrijfsvoering  … dat is voor Van Zon ‘Goede Zaken’ doen.”

“We hebben een heel toepasselijke quote – ‘We love you to shine’ – die we veel intern gebruiken. Hij is vrij recent en vertaalt de belangrijkste waarde binnen Van Zon: We willen dat onze medewerkers zich gelukkig voelen in hun werk en dat onze klanten gelukkig zijn in hun zaak. Kunnen we dat waarmaken, dan is onze groei en ons voortbestaan verzekerd. Dat is dus ‘Goede Zaken’ doen.”